Tuesday 10 July 2018

Ibu Yang Marah...

Aku...ibu yang selalu marah - marah.
Aku...ibu yang kerap menjerit - jerit.
Aku...ibu yang selalu menegah itu ini.
Aku...ibu yang kerap mencubit.
Aku...ibu yang selalu membalas pandangan dengan dungusan.
Adakah aku ibu yang lemah? Lemah dalam melawan kepenatan. Lemah dalam menangani emosi. Lemah membiar diri tertekan.
.
Malam tadi.
Hero 1. Hero 2. Hero 3.
Hero no. 3 telah tidur. Hero no. 2 tahu tempat tidurnya adalah sebelah ibunya. Hero no. 1 tempat tidurnya bahagian lain tapi tidak mahu tidur di atas tilam dan lebih rela tidur di atas sofa bed yang bersebelahan dengan tempat tidur ibunya. Hero no 1 dengan ibunya (sejak makin membesar) jarang bercakap dgn nada perlahan - lahan, mesti ada jer yang dia nak berlawanan ckp dgn ibu.
Dia penakut. Antara sebab taknak tidur tempat disediakan kerana dia tidur seorang (memandang hero no 2) dah beralih tidur sebelah ibu.
Ibu dah minta ayah temankan tidur Hero No. 1. So, oklah.
Then, Hero No. 1 tetap taknak tidur dengan ayah dia. Ibu dah kata, dah besar tidurlah sendiri. Katanya, dia memanglah tidur dengan ibu sampai dia besar seusia mcam ibu.
Hero No 1, walaupun berlawanan...ada curi - curi peluk2 ibu.
Ibu tak lekang dengan perkataan 'sayang ibu', Ibu marah - marah tapi tak pernah menghampakan permintaan anak ibu. Ibu jerit - jerit marah, tapi ibu tetap cium anak ibu.
.
Hero no 1 bertanya,
Antara hero no 2 & No. 3...ibu sayang yang mana?
"IBU SAYANG SEMUA ANAK - ANAK IBU."

No comments:

Post a Comment

Ibu Yang Marah...

Aku...ibu yang selalu marah - marah. Aku...ibu yang kerap menjerit - jerit. Aku...ibu yang selalu menegah itu ini. Aku...ibu yang kerap m...