Tuesday 12 June 2018

Rezeki apa ni...

Assalamualaikum.

Harini bertarikh 13/06/18. 28 Ramadhan. Berbaki lagi dua hari untuk umat islam menyambut syawal. Menjelang syawal, banyak duit nak digunakan. Sejak berkahwin dan beranak pinak, jarang kami mengutamakan persiapan diri. Selain untuk anak - anak, aku amat utamakan dana raya untuk mak mertua. Ini kerana suami adalah anak sulung, kedua kerana dia yang tolong menjaga cucu - cucu tiap kali aku pergi bekerja. Sementara adik ipar pulak hari - hari mengambil anak - anak sekolah.
Kebetulan suami hantar repair kereta kancil yang dah bertahun tak bergerak kerana rosak. Sebahagian wang, dah keluar ke arah itu.
Bab baju pulak. Mulanya cadangkan nak beli di kedai - kedai biasanya kerana aku tahu baju - baju melayu di situ lebih murah berbanding tempat lain. Tapi rancangan berubah dan tempat tujuan menuju Nilai 3. Ingat tau, bukan murah sebenarnya harga di Nilai 3. Untuk 5 pasang baju, total RM440.. Itu baru baju pagi raya jer. Persiapan lain takda lagi. Bab kuih, saya menolak membeli. Kerana kami bercadang menyediakan makanan berat berbanding kuih raya.

Pada tarikh 11/06/2018...pagi2 dah niat nak settle segala bil. Dan TERKEJUT! Kenapa baki wang dalam bank ada lebih 1K. Disemak, ada transaksi dari syarikat insurance berjumlah RM1200. SubhanaAllah. Memanglah terkejut. Takut pun ada. Apahal pulak tiba2 syarikat insurans bagi duit.
Call syarikat insurans tu. Katanya ia Royalti yang diberi kepada pelanggan yang dah cukup 3 tahun. Alhamdullillah. Memandangkan tak pasti polisi ni ada takaful atau tak, kita kenalah bayar zakat pada royalti ni.

Syukur alhamdullillah...dapat settle bil yang tertunggak berbulan2.

Jangan lupa bersedekah. InsyaAllah.
Nak bersedekah cara mudah, boleh jer melalui online transfer. Korang jadikan favourite list mana2 rumah anak yatim yang uols tahu. 

#rezeki #sedekah #rezekiajaib

No comments:

Post a Comment

Ibu Yang Marah...

Aku...ibu yang selalu marah - marah. Aku...ibu yang kerap menjerit - jerit. Aku...ibu yang selalu menegah itu ini. Aku...ibu yang kerap m...